عمل جراحی دیسک کمر و تنگی کانال کمری با تعبیه بالشتک بین مهره ای برای اولین بار در استان کردستان

لذا تعبیه بالشتک بین مهره ای به عنوان جایگزین دیسک در بیماران مناسب برای این روش بسیار مفید می باشد. همچنین تعبیه این بالشتک این امکان را به جراح میدهد که پلاتین گذاری برای بیمار با پیچهای کوچکتر انجام شود که خود باعث دو امر ذیل می گردد :

_کاهش خونریزی حین عمل
_کاهش عوارض عصبی و آسیب دیدگی بافتی هین عمل

لذا در راستای بهبود کیفیت اعمال جراحی ستون فقرات در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج و تلاش برای برای بروز رسانی این اعمال مطابق با آخرین دستاوردهای پزشکی بنا به درخواست دکتر پیمان زندی جراح مغز و اعصاب این مرکز و اهتمام مسئولان درمان تامین اجتماعی استان این بالشتک ها و تجهیزات کارگذاری آن در بیمارستان تامین اجتماعی سنندج در دسترس بیماران می باشد.

جراح ستون فقرات و جراحان مغز و اعصاب می‌توانند جراحی ستون فقرات را انجام دهند. هر دو این جراحان برای درمان مشکلات عصبی و ستون فقرات عملکرد مفیدی دارند. البته تفاوت‌هایی بین جراحان ارتوپدی و جراحان مغز و اعصاب وجود دارد. این دو متخصص از روش‌های متفاوتی در جراحی استفاده می‌کنند؛ بنابراین حوزه عملکرد آن‌ها هم کمی متفاوت است.

جراح ستون فقرات در سنندج

جراح ستون فقرات ارتوپدی متخصصی است که یک دوره 5 ساله را با جراح سپری می‌کند. این رزیدنت تمرکز بیشتری روی سیستم اسکلتی و عضلانی دارد و مانند یک جراح ارتوپدی عمومی آگاهی عمیقی در خصوص استخوان‌ها، مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها دارد. بعد از رزیدنتی جراح یک سال دوره فلوشیپ را روی ستون فقرات و جراحی ستون فقرات سپری می‌کند. جراح ارتوپدی در درجه اول مشکلات مربوط به آناتومی گردن، قفسه سینه و کمر را رفع می‌کند. این جراحان مدام به درمان و تشخیص بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با ستون فقرات می‌پردازند. از مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

• فشرده‌سازی نخاع
  • تنگی کانال نخاعی
  • بیماری‌های دژنراتیو دیسک
  • گردن درد
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • دیسک‌های فتق شده
  • اسکولیوز
  • اسپوندیلولیز
  • شکستگی مهره‌ها

جراح ارتوپدی ستون فقرات گزینه‌های درمانی دیگری هم پیش رو دارند:

• درد شانه
  • آسیب‌های اسکلتی و عضلانی
  • انواع شکستگی
  • آرتروز مفصل ران و زانو

جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب مانند متخصص ستون فقرات ارتوپدی یک دوره 5 ساله را برای گرفتن تخصص خود سپری می‌کند. بااین‌حال جراح مغز و اعصاب تمرکز بیشتری روی درمان سیستم عصبی و سیستم عروقی مغزی و اعصاب محیطی دارند.

برخلاف متخصص ستون فقرات عمل‌های انجام شده به‌وسیله جراح مغز و اعصاب مشکلات اسکلتی و عضلانی یا مفصلی را درمان نمی‌کند و جراحی آن‌ها در چند مرحله توسط جراح ستون فقرات انجام می‌شود. همین امر سبب می‌شود که فعالیت‌های جراح مغز و اعصاب متفاوت باشد.

جراح ستون فقرات با جراح مغز و اعصاب چه تفاوتی دارد؟

جراح مغز و اعصاب در دوره‌های آموزشی خود روی بیماری‌های ستون فقرات مطالعه می‌کنند؛ اما بعد از اتمام دوران تحصیل تنها عده‌ای از آن‌ها به جراحی ستون فقرات روی می‌آورند. این افراد یک دوره 1 تا 2 ساله را تحت نظر پزشکان دیگر به جراحی ستون فقرات می‌پردازند و معمولا دیگر جراحی مغز انجام نمی‌دهند. این پزشکان برای انجام جراحی‌های پیچیده ستون فقرات آمادگی کافی را دارند.

جراح ستون فقرات در سنندج

انواع تخصص‌های مغز و ستون فقرات

تخصص جراحی که قرار است جراحی ستون فقرات را انجام دهد؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. اصلی‌ترین متخصصانی که این عمل را انجام می‌دهند؛ جراحان ستون فقرات یا جراحان مغز و اعصاب هستند. اما کدام یک عملکرد بهتری برای جراحی مغز و ستون فقرات دارند؟

هر دو این متخصص‌ها می‌توانند این جراحی را به‌خوبی انجام دهند. هر دو این تخصص‌ها می‌توانند جراحی ستون فقرات را به‌صورت باز یا بسته انجام دهند. هرچند زمینه مهارت هر کدام از این تخصص‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال ممکن است آن‌ها در زمینه‌های جراحی کودکان، جراحی اسکولیوز، مهره‌های کمر و مهره‌های گردن و دیگر تخصص‌ها مهارت داشته باشند. از طرفی معمولا این پزشکان جراحی‌های خود را به همراهی متخصص‌ها انجام می‌دهند تا درصد موفقیت بیشتری داشته باشند.

همانطور که در ویکی پدیا اشاره شده : ستون مهره‌ها، محور مرکزی بدن را تشکیل داده و در عقب ناحیهٔ تنه و در خط وسط قرار دارد و از قاعدهٔ جمجمه شروع می‌شود و در تمامی طول گردن و طول تنه امتداد دارد. در کودکان تعداد مهره‌های ستون مهره‌ها، ۳۳ عدد است که در بالغین پنج تای ما قبل آخر بهم جوش خورده و استخوان خاجی را تشکیل می‌دهند و ۴ مهرهٔ آخر نیز به‌هم جوش خورده، استخوان دنبالچه را به‌وجود می‌آورند؛ بنابراین، تعداد مهره‌ها در افراد بالغ به ۲۴ قطعه تقلیل می‌یابد.

چه زمانی به جراح ستون فقرات مراجعه کنیم؟

جراحی ستون فقرات گاهی یک درمان انتخابی است و تنها در برخی از موارد خاص انجام جراحی ستون فقرات ضروری به نظر می‌رسد؛ اما برخی از اختلالات ستون فقرات باعث سفتی یا درد مهره‌های گردن یا پشت می‌شود. در موارد شدید فشارهایی روی ستون فقرات یا نخاع وارد می‌شود و باعث بی‌حسی یا ضعف پاها یا بازوها می‌شود.

زمانی که فرد علائم شدید در ستون فقرات خود داشته باشد؛ ابتدا لازم است که به پزشک مراجعه کند. اگر پزشک تشخیص بدهد که درد ناشی از مشکلی در ستون فقرات است؛ او برای مدتی لایف‌استایل خود را بررسی می‌کند و عادت‌های مخرب را تغییر می‌دهد. اگر این تغییر سبک زندگی درد را کمتر نکرد؛ استفاده از داروهای ضدالتهاب و مسکن شروع می‌شود. درصورتی‌که هیچ‌کدام از این روش‌ها کاربردی نبود؛ جراحی ستون فقرات پیشنهاد می‌شود.

به‌ نظر می‌رسد که در نهایت خود بیمار باید تشخیص بدهد که درد و مشکلات ستون فقرات او با مسکن یا تغییر سبک زندگی رفع می‌شود یا به جراحی نیاز دارد. در واقع پزشک بررسی‌های لازم را انجام داده و بیمار را از وضعیت خود آگاه می‌کند؛ اما تصمیم نهایی با خود بیمار است.

جراح ستون فقرات کدام مشکلات را حل می‌کند؟

خیلی از مشکلات ستون فقرات به‌وسیله فیزیوتراپی، تزریق به ستون فقرات و ورزش حل می‌شوند. اگر همین موارد به کاهش درد و مشکلات بیمار کمک نکرد؛ جراحی گزینه بعدی خواهد بود. درواقع مهم‌ترین مشکلاتی که به جراحی نیاز دارند؛ عبارت‌اند از:

• کسانی که انحنای غیرطبیعی ستون فقرات یا اسکولوزیس دارند.
  • اختلالات ناشی از دیسک کمر
  • درد کمر و گردن ناشی از ستون فقرات
  • درد بازوها و پاها که زمینه عصبی دارند.

بهترین جراح ستون فقرات چه ویژگی‌هایی دارد؟

جراحان ستون فقرات تمام نکات مربوط به جراحی ستون فقرات را به بیمار می‌گویند و تصمیم نهایی را بر عهده خود او می‌گذارد. جراح باید توضیحات مربوط به اهمیت این جراحی را به بیمار بدهد و او را از ریسک‌ها و مزایا عمل آگاه کند. همچنین جراح اطلاعات عمومی درمورد گزینه‌های درمانی غیرجراحی را هم در اختیار بیمار قرار می‌دهد. در واقع بهترین جراح ستون فقرات مدت زیادی با بیمار صحبت کرده و به زبان ساده تمام اطلاعات را در اختیار او قرار می‌دهد. از طرفی بهتر است جراحی را انتخاب کنید که گواهی‌نامه بورد تخصصی داشته و برای جراحی ارتوپدی یا مغز و اعصاب تخصص داشته باشد. برای انتخاب بهترین جراح ستون فقرات در سنندج می توانید به دکترهای متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.