جراحی میکروسکوپی دیسک کمر

جراحی ستون فقرات به معنای برش‌های بزرگ، دوره‌های نقاهت طولانی و توانبخشی دردناک است. خوشبختانه، پیشرفت‌های جراحی مانند روش میکروسکوپی این روند را بهبود بخشیده است. این جراحی که گاهی اوقات میکرو دکمپرسیون یا میکرودیسک کتومی نامیده می‌شود. جراحی میکروسکوپی دیسک کمر یک روش جراحی کم تهاجمی ستون فقرات است که بر روی بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر انجام می‌شود.

در طی این جراحی، جراح بخش‌هایی از فتق دیسک را برای کاهش فشار روی ستون عصب نخاعی برمی‌دارد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، حدود ۸۴ درصد از افرادی که تحت عمل میکروسکوپی قرار گرفتند، موفقیت طولانی مدتی در درمان فتق دیسک داشتند.

سیاتیک یک وضعیت دردناک است که در اثر فشردگی عصب نخاعی ایجاد می‌شود. این فشرده سازی اغلب در نتیجه فتق دیسک کمر است. همانطور که فتق ایجاد می‌شود و بافت آسیب دیده به ستون فقرات کشیده می‌شود، به اعصاب فشار می‌آورد. این مسئله باعث می‌شود اعصاب سیگنال‌های درد را به مغز ارسال کنند.

روش کار در عمل جراحی میکروسکوپی دیسک کمر چگونه است ؟

ابتدا یک برش، روی محل مناسب ایجاد شود، سپس با استفاده از رگولاتورها پوست کنار زده می شود . سعی می شود محل شکستکی در محل وسط کار جراح قرار گیرد . به طور مثال تصور کنید شکستگی در مهره L1 باشد، پس از کنار زدن عضلات با یک دریل مخصوص زوائد خالی برداشته می شود، مناطق زوائد عرضی  تراش داده می شوند تا در مراحل بعدی برای فیوژن استخوانی مورد استفاده قرار بگیرند، خراش دادن هر کدام از مهره ها باعث می شود که فیوژن بهتری شکل بگیرد و پیوند استخوان مستحکم تر در محل خود جای بگیرد.

سپس لازم است با پیچ های مخصوص که در داخل پدیکل مهره قرار داده می شوند و  با وسایل مناسب، جای پیچ ها مشخص گردد. محل صریح پیچ ها با کمک یک سری پین و عکس رادیولوژی تایید می گردد. پیچ های اصلی در محل قرار می گیرند که این پیچ ها  هر سه ستون فقرات را در بر می گیرند، سپس دو میله  که با نام Rods خوانده  می شود، بر روی پیچ ها قرار داده می شوند و با کمک یک رابط عرضی( Cross-bar) به یکدیگر متصل می شوند.

چه زمانی به جراحی ستون فقرات احتیاج می شود؟

هنگامی که افراد با ابتلا به علائم در اندام های انتهایی به ما مراجعه می کنند، تقریبا همواره به آن ها توصیه می کنیم که توسط پزشک عمومی خود معاینه و ارزیابی شوند. در صورتی که فرد دردی در ناحیه پایینی کمر یا گردن را تجربه می کند؛ ما معمولا او را در طول زمان تحت نظر گرفته و به داشتن فعالیت های جسمانی مناسب و پایدار تشویق می کنیم.

در صورتی که مشکل او با انجام فعالیت فیزیکی، درمان های غیر تجویزی و دارو های ضد التهاب یا مسکن رفع نشود قدم بعدی مراجعه به پزشک جهت ارزیابی خواهد بود. گذشت زمان و عمل دیسک کمر تنها مواردی هستند که مفید بودن آن ها برای بیماران مبتلا به مشکلات ستون فقرات اثبات شده است. برای انجام عمل جراحی بهتر است بهترین جراح ستون فقرات را انتخاب نمایید.